fredag 29 januari 2010

Ögongodis - Broderi och dalahantverk

En av mina stora passioner är textila hantverk av olika slag. Det pågår så mycket spännande runt om i världen vad gäller att använda gamla tekniker på nya sätt. Älskar det! Tänkte tipsa om några olika designers och sajter som jag tycker går i fronten för den nya handarbetsvågen.
Först ut, Jenny Hart från Sublime Stitching







Eller vad sägs om det här korsstygnsbroderiet jag hittade på Monster-Munch



En svensk sajt som inspirerar mig mycket är Dalaliv Här samlar man olika konstnärer och konsthantverkare som har det gemensamt att deras verk/produkter inspirerats av Dalarna. Titta bara!

Stentryck av Lena Wikman:



Som också målar vackra akvareller:



Hon har även gjort illustrationerna till den här fina målarboken för vuxna, med kurbits-motiv, som jag köpte nyligen. Den är designad av My Olausson.



Dessa bilder ska jag nu färglägga (totalt 20st) och rama in för att smycka min hall med. Förhoppningsvis blir det såhär fint när jag färglägger också:




Eller vad sägs om en mjukisfolkdräkt från Emylittle?




Nu ska jag göra mig lite gott Yogi te och ha lite fredagsmys. Återkommer med ännu mer ögongodis inom kort. Hoppas alla får en mysig fredagkväll och att ni har något roligt pyssel eller handarbete med er framför TV:n. Själv ska jag virka mormorsrutor till en pläd i pastellfärger att hänga över en stol i mitt kök när det blir färdigrenoverat (vilket år som helst!).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar