torsdag 25 februari 2010

Blågult - Sverige i världen

Såhär i OS-tider blir man ju lite blågulare än vanligt, inte sant? Särskilt när det går så bra för oss som det gör den här gången!
Alltid kul att se hur andra länder tolkar vad som är svenskt, till exempel inom hantverk. Ibland blir det bra, ibland mindre bra. Här några exempel:

Några fina stämplar från Japanska Karaku:




Broderi från The Wise Olde Owl i Illinois:



En "lutfisk" (loot + fish) från Phoenix. Ungefär lika smakfull som riktig lutfisk om ni frågar mig, men ok då, den får vara med:



Blir nostalgisk av denna fina brosch från 70-talet. Säljs från Calgary och marknadsförs med orden "a cool souvenir for the hard-core ABBA fan!". Vad nu detta har med ABBA att göra bortsett från ursprunget!:



Mönster till en Pippi-docka (med påssjuka eller?) från PatternPeddler i Oregon. Förvånar mig att Astrid Lindgren godkände denna, men enligt omslaget har hon ju gjort det:



Dessa kort är avsedda för Alla Hjärtans Dag! Dalahäst, sommarblommor (i februari) och julhjärta(!) känns som en lite udda (och inte helt genomtänkt!) kombination.
Säljs i 5-pack hos Bluebirdiesigner i Florida:



Docka härifrån föreställandes Greta Garbo. Nja, jag vet inte jag. Inte så likt va?:



Visste ni förresten att godisfiskar a la Malaco kallas Swedish Fish ute i världen? Verkar som om alla visste det utom vi i Sverige. Just dessa är faktiskt tvålar:



Det var dagens skörd. Finns hur mycket som helst med dalahästar på. Eller något som liknar dalahästar i alla fall. Japanerna älskar dem. Amerikanerna också, verkar det som.

Imorgon ska jag en tur till Borgholm. Har varit hemma och ugglat/pluggat/pysslat i en vecka nu, men nu trotsar jag snön och ger mig ut. Måste få lite miljöombyte och frisk luft. Hoppas alla får en fin fredag. Tänk att det är helg igen! Ibland känns det som om det bara är måndag och fredag hela tiden. Tiden går så fort.
Nu lite TV, sen sängen. Natti, natti! Kram, Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar