tisdag 16 februari 2010

Katter

Jag älskar djur! Fågel, fisk eller mittemellan. Jag gillar de flesta. För tre år sedan skaffade jag min första, och hittills enda, hund och jag vet nu att jag aldrig någonsin vill leva utan hund igen, för hon är en underbar kompis och något av det bästa som hänt mig. Innan jag blev hundbiten (och då menar jag INTE rent fysiskt!) så var det i första hand katter som gällde. Nu gillar jag både hundar och katter lika mycket, men katter har onekligen en mystik och en integritet som jag älskar och kan identifiera mig med. Jag har tre stycken underbara honkatter som aldrig slutar fascinera mig och, inte minst, roa mig med alla sina hyss och påhitt. Älskar dem så otroligt mycket. Fram tills för fyra veckor sedan (på dagen) så var de fyra. Den dagen avled min allra första katt vid en ålder av snart 20 år. Han hette Oliver och har levt med mig hela mitt vuxna liv. Det är så tomt utan honom, men jag vet att han hade ett härligt liv och han var inte sjuk en enda dag trots att han levde så länge (20 år för en katt motsvarar ungefär 96 människoår). Inte förrän de sista månaderna då åldern gjorde sig påmind och krafterna tröt.
Min kärlek till katter ligger också bakom namnet på min blogg. Bodde som liten i Paris och på franska säger man ofta "minette, minou", "minou, minette" eller "minou, minou" när man kallar på en katt. Minette och Minou är också namnen på mina två Blythe-dockor. De kommer få en ordentlig presentation inom kort. Nog snackat. Dags för några inspirerande tips på ämnet katter.

Fina folkloristiska (folk art) katter från The Cat´s Ugly babies:




Ursöta katten "Purr" är gjord av Tiddlywinks:


>

Mönster till denna fina virkade katt med olika kläder finns att köpa här:



Denna lilla livsnjutare är stickad och filtad av återvunnen ull. Finns här:



Se vad som står på denna fina tavla. "Viens minou" (kom katten!). Säljs hos My Pink Turtle Studio:



Vad sägs om den här fågelholken, med det passande namnet "The Bad Kitty Birdhouse"?
Finns att beskåda här:



Det här fina pennfodralet kunde jag inte motstå. Det ska få rymma mina skisspennor så fort det dyker upp i min brevlåda. Passande för dessa OS-tider så kommer det från Vancouver! Det och en mängd andra fina saker finns här.



En nåldyna från Fat Cat Crafts:



Underbara kattungen "Boots" finns att köpa som materialsats alt. mönster hos Jenny Loves Benny´s:



Det får bli kvällens sista tips. Oj, vad trött jag är nu! Verkligen hög tid för sängen! Klockan är nästan 03:00!! Sov så gott allihopa!
Kram, Lina

1 kommentar:

  1. Åh jag önskar så att vi kunde skaffa katt men min sambo är allergisk så jag får nöja mig med sköldpadda och fåglar.
    Hoppas du får en fin dag, jag blir alltid så glad av att kika in till dig det är så underbara färger och bilder.
    Kram/veronica

    SvaraRadera